D-vitamin som kosttillskott

D-vitamin kommer från solen

Ju mer mörkret faller i vårt nordliga land, desto oftare hör man människor prata om vikten av D-vitamin. Denna viktiga vitamin har nämligen med ljuset att göra eftersom den produceras i människokroppen när vi befinner oss i solen. De personer som inte får tillräckligt mycket solljus riskerar att inte lyckas uppnå en tillräcklig dos av denna avgörande byggsten, vilket i sin tur kan ge upphov till allvarliga konsekvenser. En för låg halt av D-vitamin kan till exempel göra så att skelettet mjukas upp eftersom kroppen då har svårt att binda kalcium och fosfat som är avgörande för att ha starka ben.

D-vitamin och riskerna

D-vitamin är livsavgörande för människan. Om man inte får i sig tillräckligt av denna vitamin så rubbas hormonbalansen vilket kan göra så att andra ämnen i kroppen reagerar konstigt. Testosteronhalten kan höjas samtidigt som immunförsvaret inte är lika aktivt som det borde vara. Vissa vetenskapliga undersökningar har till och med sagt att immunförsvaret riskerar att lägga av helt, vilket i så fall är en inkörsport för sjukdomar. Forskare undersöker ständigt D-vitaminet för att försöka avgöra dess betydelse i många olika frågor som är relaterade till kroppen och hälsan. Det sägs att en D-vitaminbrist även kan ge upphov till psykisk ohälsa.

Brist på D-vitamin tros kunna orsaka barnlöshet, depression, nervsjukdomar och andra sjukdomstillstånd såsom cancer, MS och Parkinsons. Det kan även leda till smärta i muskler och benvävnader, vilket i sammanhanget är relativt lindriga symptom. Om man lider brist på denna vitamin kan man även få problem med yrsel, ihållande trötthet som inte går att vila bort och svårighet att koncentrera sig. Det är svårt att veta exakt hur denna vitamin beter sig eftersom den ständigt samverkar med andra vitaminer och mineraler. Att D-vitaminet har en stark påverkan på hälsan står dock klart sedan många år tillbaka. Därför är det viktigt att inte få D-vitaminbrist.

Ät mer D-vitamin

Så hur får man då i sig mer D-vitamin, kanske du funderar på? Under de soliga säsongerna är det bra att komma ut och befinna sig i solljus, även om man inte bör lägga sig ner och sola på grund av andra risker. Det räcker med att du bara är utomhus under de soliga timmarna eftersom du då kommer öka chanserna att kunna bilda denna viktiga vitamin. Man kan även äta sig till en bättre D-vitaminhalt. Om du vill reglera ditt födointag för att få i dig fler vitaminer är det bra att inkludera mer fisk och mejeriprodukter i matlagningen.

Om du gör en måltid bestående av sill, ägg, ost och smör har du fått dig en hög dos av D-vitamin. Enkelt uttryckt passar den traditionella midsommarmaten bra om man vill vara säker på att inte lida brist på vitamin D. Nötkött och fläskkött innehåller också denna byggsten så om du steker till några skivor bacon har du bättrat på din tallrik ytterligare. För veganer som väljer bort animaliska produkter kan det vara svårt att få i sig tillräckligt. Då är nötter ett bra alternativ.

En viktig vitamin

D-vitamin är avgörande för att vi människor ska må bra och ha en god hälsa. Man kan äta sig till en bättre vitaminhalt eller så kan man utsätta sig för mer solljus. Om du tror att du har en vitaminbrist kan du vända dig till ett solarium som har UVB-lampor, som till exempel Oldsbeach som drivs av den gamla programledaren och mediepersonligheten Ingvar Oldsberg. Här i Sverige är det vanligt att lida av D-vitaminbrist under de mörkare årstiderna, därför är det smart att kompensera på andra sätt. Om man ser till att ha tillräckligt med D-vitamin är chanserna större att man har ett välfungerande och intakt immunförsvar som kan mota bort sjukdomar.